Uit onderzoek blijkt dat Twitter steeds minder actieve gebruikers heeft. Twitter valt, net zoals Facebook en Instagram onder een social media platform. Gebruikers delen op dit platform korte berichten (maximaal 280 letters), ’tweets’ genoemd. Ze delen voornamelijk waar ze onder meer mee bezig zijn of hoe ze over bepaalde situaties denken. Het is een platform waar vele meningen worden gedeeld. Ook grote internationale artiesten en politica bevinden zich op het platform. Je kunt gemakkelijk personen of bedrijven volgen of berichten delen, ook wel ‘retweeten’ genoemd. Het platform is sinds 2006 actief.
Het social media platform had een daling van één miljoen gebruikers. Dit weegt niet op tegen het aantal gebruikers wat nog steeds Twitter heeft, namelijk 335 miljoen. Toch was de daling zichtbaar op de Amerikaanse beurs, aandelen daalde namelijk.
Er zijn verschillende redenen waarom het gebruik van Twitter afneemt, maar de invoering van de privacywetgeving in Europa (AVG), zou hier ook bepalend bij zijn. Deze nieuwe wetgeving is sinds 25 mei 2018 van kracht en heeft voor meerdere verandering geleidt bij vele bedrijven.
Er zijn voor Twitter minder inkomsten uit advertenties, terwijl sociale media platforms hier juist hun inkomsten van vandaan moeten halen. Ook al maakt Twitter nog steeds veel winst! Veel hebben ze dus nog niet te vrezen.