De flexbranche is de afgelopen jaren flink gegroeid en veranderd. Uiteraard op gebied van wet- en regelgeving, waardoor de kwaliteit van dienstverlening in de meeste gevallen is verbeterd, maar ook op het gebied van digitalisering.
Vacaturewebsites stonden aan het begin van deze digitaliseringsslag in de flexbranche, daarna kwam social media en andere digitale platformen, waardoor werk meer geautomatiseerd en online kon verlopen. Deze ontwikkelingen dragen bij aan een andere soort manier van werving en selectie van medewerkers. Natuurlijk blijft het persoonlijke gezicht achter deze vacatures (de recruiter) ook van belang. Echter: de nieuwe generatie bevindt zich veelal online. Zij zijn de toekomst. Op welke manier en in welke mate je als bedrijf meegaat met deze ontwikkelingen ligt onder meer aan je doelgroep en de beoogde functieprofielen.
Het is niet voor alle vacatures mogelijk om het werving- en selectieproces grotendeels te automatiseren of te digitaliseren. Voor functies met een ingewikkelde omschrijving of benodigde vaardigheden is dit vaak gecompliceerder en bij ‘eenvoudigere’ functies. De kracht van de recruiter blijft hierbij belangrijker.
Vanzelfsprekend vraagt digitalisering en automatisering ook om extra vaardigheden en kennis binnen de organisaties. Wie zich wil en kan onderscheiden van de concurrentie zal hierin moeten investeren. Dit vraag uiteraard om geld, kennis en tijd.
Bron: ING